Kepentingan menggunakan alat bantu mengajar dalam penyampaian pelajaran menurut Mak Soon Sang (1992) :
1. Memudahkan murid memahami konsep yang abstrak
2. Memudahkan murid menguasai kemahiran baru melalui bantuan alat bantu mengajar
3. Aktiviti pengajaran dapat dipelbagaikan serta mudah disampaikan
4. Aktiviti pembelajaran lebih menarik dan memberangsangkan
1. Memudahkan murid memahami konsep yang abstrak
2. Memudahkan murid menguasai kemahiran baru melalui bantuan alat bantu mengajar
3. Aktiviti pengajaran dapat dipelbagaikan serta mudah disampaikan
4. Aktiviti pembelajaran lebih menarik dan memberangsangkan
Atan Long (1993) dalam Pendidikan Islam Falsafah, Pedagogi dan Metodologi Ahmad Mohd Salleh memberi beberapa garis panduan untuk memilih alat bantu mengajar:
1. Tentukan sumbangan yang dapat diberikan oleh alat bantu mengajar itu kepada pengajaran tertentu berhubung dengan objektif pengajaran yang hendak diajar. Elakkan daripada menyediakan alat bantu mengajar yang tidak sesuai digunakan atau tidak dapat digunakan dengan berkesan.
2. Rancangkan bagaimana alat bantu mengajar itu dapat digabungkan penggunaannya dalam pengajaran untuk menambah pengalaman pembelajaran murid-murid.
3. Aturkan supaya alat-alat bantu mengajar itu dapat digunakan oleh murid dengan sebaik-baiknya supaya tidak menjadi kelam kabut atau mengganggu pengajaran.
4. Kaji maklumat daripada berbagai-bagai punca tentang cara penggunaan sesuatu alat bantu mengajar untuk mendapat kesan yang memuaskan.
5. Nilaikan sumbangan ABM kepada pengajaran melalui percubaan. Ubahsuaikan cara penggunaannya berdasarkan penilaian ini.
1. Tentukan sumbangan yang dapat diberikan oleh alat bantu mengajar itu kepada pengajaran tertentu berhubung dengan objektif pengajaran yang hendak diajar. Elakkan daripada menyediakan alat bantu mengajar yang tidak sesuai digunakan atau tidak dapat digunakan dengan berkesan.
2. Rancangkan bagaimana alat bantu mengajar itu dapat digabungkan penggunaannya dalam pengajaran untuk menambah pengalaman pembelajaran murid-murid.
3. Aturkan supaya alat-alat bantu mengajar itu dapat digunakan oleh murid dengan sebaik-baiknya supaya tidak menjadi kelam kabut atau mengganggu pengajaran.
4. Kaji maklumat daripada berbagai-bagai punca tentang cara penggunaan sesuatu alat bantu mengajar untuk mendapat kesan yang memuaskan.
5. Nilaikan sumbangan ABM kepada pengajaran melalui percubaan. Ubahsuaikan cara penggunaannya berdasarkan penilaian ini.
No comments:
Post a Comment